business plan plan de afaceri biznes plan chisinau moldova ieftin

Planul de afaceri este strîns legat de mediul de afaceri şi de evoluţia acestuia, primele planuri de afaceri au apărut cu mult înainte de apariţia computerului şi a tehnologiei informatice dar rolul şi importanţa unui plan bine făcut, a rămas aceeaşi pînă în zilele noastre. De fapt principiile de baza ale banilor şi ale afacerilor de succes, rămîn mereu neschimbate. Un business plan poate avea ca utilitate atît prezentarea firmei sau a ideii/proiectului/afacerii dvs., dar mai ales poate avea o utilitate de uz intern, conferirea unei mai mari clarităţi asupra targhetului afacerii, marketingului şi gestionării intregii activităţi. Un plan de afaceri clar şi realist va ajuta să vedeţi dacă afacerea dvs. se îndreaptă sau nu spre ţelurile pentru care a fost demarată, daca nu, care sunt cauzele, unde este greşeala, cum se poate îndrepta şi aşa mai departe. Pe scurt putem spune că un plan de afaceri reprezintă pentru o firma ceea ce reprezintă un sistem GPS pentru un şofer de cursă lungă. În primul rînd planul unei afaceri trebuie să ţina cont de profilul afacerii, de mediul în care se va desfăşura activitatea, de obiectivele afacerii şi de ţelul urmărit prin realizarea acestora. Atunci cînd un plan de afaceri este bine realizat, acesta va contribui la realizarea de prezentări de succes către parteneri de afaceri, finanţatori şi nu în ultimul rînd vă va ajuta la organizarea şi cunoaşterea propriei afaceri.

Principalele capitole ale unui business plan:

  1. Titlul
  2. Cuprins
  3. Introducere
  4. Descrierea firmei/afacerii
  5. Echipa şi managementul companiei
  6. Prezentare produse şi/sau servicii
  7. Analiza pieţei
  8. Obiective
  9. Strategia firmei/afacerii şi implementarea ei
  10. Informaţii financiare
  11. Anexe şi alte documente

În funcţie de targetul afacerii, planul poate conţine elemente specifice, afară de cele prezentate mai sus. Importanţa fiecărui capitol este determinată de scopul urmărit şi de specificul afacerii dvs. De asemenea, ar trebui să verificaţi la partenerul/firma/instituţia unde se va prezenta planul de afaceri, cu privire la eventualele cerinţe specifice sau suplimentare de realizare a planului de afaceri.

Scurtă detaliere a capitolelor unui plan de afaceri profesionist:

1. Titlul

Cît mai sugestiv, de exemplu „Planificarea afacerii al S.R.L…. cu privire la noua linie de producţie…..” sau „Planul pentru afaceri al S.C…. pe anul 2018”, etc. Titlul se trece pe prima pagină sau pe coperta şi tot pe prima pagină trebuiesc trecute şi datele de contact şi identificare a firmei, logo-ul.

2. Cuprinsul planului de afaceri

Un index cu capitolele planului de afaceri şi cu numărul paginilor la care se regăsesc acestea.

3. Introducere

Aici veţi rezuma pe scurt obiectivele planului şi structura lui. Nu vă pierdeţi prea mult în detalii

4. Descrierea firmei/afacerii

Informaţii cu priviere la firma, fondatori, parteneri, eventuali investitori, sedii, active, pasive, etc.
Dacă nu aveţi o firmă şi prezentaţi planul de afaceri pentru investitori, în acest capitol veţi descrie afacerea.

5. Echipa şi managementul

Cum spune şi titlul acestui capitol, aici veţi descrie colectivul echipei dumneavoastră şi rolul pe care îl deţine fie

6. Prezentarea produselor şi/sau serviciilor

Descrierea calităţilor şi neajunsurilor produselor/serviciilor dvs. Îmbunătăţirile pe care doriţi să le aduceţi pe viitor sau noile linii de producţie pe care doriţi să le realizaţi.

7. Analiza pieţei

Prezentarea pieţei de desfacere a produselor şi serviciilor firmei:

  • numărul clienţilor existenţi şi potenţiali
  • mărimea pieţei de desfacere
  • concurenţa existentă la acesta ora pe piaţă
  • tendinţele de evoluţie a pieţei

În fine, tot ce se poate spune despre piaţa căreia i se adresează produsele şi serviciile afacerii.

8. Obiective

O estimare realistă a targhetului (obiectivelor) afacerii pe termen scurt şi pe termen lung. Poţi fi estimate comparativ atît în variantă oprimistă cît şi în cea pesimistă.

9. Strategia firmei/afacerii si implementarea ei

Strategia de introducere a produselor/serviciilor pe piaţă sau de menţinere a vînzărilor la un nivel optim, dacă produsele şi serviciile afacerii/firmei sunt deja pe piaţă. De asemenea puteţi vorbi despre strategia de marketing şi modul în care vă gîndiţi să o implementaţi.

10. Informaţii financiare

De multe ori acesta este cel mai important capitol al planurilor de afaceri, mai ales în cazul atragerii de fonduri sau atragerii de investitori. De multe ori chiar investitorii sau companiile de credit, cărora le prezentaţi planificarea afacerii, vă pot oferi modele pentru acest capitol de informaţii financiare.

De regulă aceste informaţii financiare cuprind, dar nu se limitează la:

  • informaţii şi raporturi contabile
  • fluxuri monetare periodice (trimestriale, lunare, anuale, etc.)
  • estimări ale vînzărilor, veniturilor sau cheltuielilor trimestriale, lunare sau anuale ale afacerii şi aşa mai departe, în funcţie de cerinţele investitorilor sau societăţilor creditoare cărora le prezentaţi respectivul plan de afaceri

Uneori investitorii sau instituţiile pentru care intocmiţi respectivul plan al afacerii au cerinţe specifice cu privire la informaţii şi documente pe care le vor ataşate la planul propriu zis. În aceste condiţii vor numi ei anexele şi documentele de care sunt interesaţi. Ceea ce este de remarcat e faptul că nu se poate copia un plan de la o afacere şi să-l transplantezi la alta. Tocmai aceasta e caracteristica unui plan bun de afaceri: trebuie să fie adaptat fiecărei afaceri în parte. Articolul de mai sus şi cele auxiliare, vă pot ajuta să găsiţi harta spre alcătuirea propriului plan de afaceri, potrivit cerinţelor şi specificului afacerii dumneavoastră. Indiferent dacă aveţi sau nu nevoie de investitori, parteneri sau finanţări, de un plan de afaceri tot veţi avea nevoie fie şi numai pentru uzul propriu. Un astfel de document vă ajută să vă cunoaşteţi mai bine propria afacere şi să vedeţi cu mai multă claritate oportunităţile şi strategiile pe care trebuie să le puneţi în aplicare. Dacă nu aveţi deja un plan pentru firma şi afacerea dumneavoastră ar fi cazul să vă faceţi unul urmînd modelul de mai sus sau adresîndu-vă la un expert specializat în elaborarea planurilor de afaceri cum ar fi www.businessmarket.md  .

P.S. Pentru mai multă informaţie vizitează rubrica https://www.businessmarket.md/business-planuri/ sau apleazăne la 079386621, 069593336.

Expertul afacerilor tale!