De ce sunt culorile unui website atât de importante? Răspunsul este foarte simplu – culorile sunt primele elemente pe care le observă utilizatorul atunci când dă click pe adresa site-ului și i se afișează pagina de destinație. Culorile influențează starea de spirit a privitorilor și nu cred că este nevoie să mai intru în detalii când vine vorba de importanța emoțiilor când vine vorba de succes în marketing.
Culori website – instrumente
Colorcombos este un site cu multe instrumente utile pentru programatorii care doresc să testeze un număr marede combinații de culori și scheme de culori. Cel mai mult la acest site îmi place Grab Website Colors pentru că îmi permite ca, atunci când navighez pe internet și găsesc un website cu o combinație de culori care îmi place foarte mult, pot să introduc url-ul site-ului și să îmi afișeze toate culorile utilizate pe site, având în același timp posibilitatea să formez combinații, să le testez și să adaug culori noi.
4096 Color Wheel – un instrument extrem de simplu cu care poți face doar 3 lucruri: să deplasezi cursorul peste roată ca să vezi culorile, să dai click pentru ca să îți alegi o culoare web-smart și să reîncarci pentru a-ți reseta opțiunile.
Dacă dorești să descoperi și mai multe instrumente pentru a crea un site impecabil în ceea ce privește culorile, poți accesa creativebloq.com și vei descoperi o listă destul de lungă de instrumente utilizate pentru a crea scheme de culori pentru site-uri.
Reguli de respectat în alegerea culorilor unui website
- fii sigur că există un contrast suficient de mare între culoarea textului și fundal pentru ca paginile să fie ușor de citit
- combină culorile intense cu un fundal neutru. Dacă îți vei întâmpina vizitatorii cu niște culori de fundal extrem de intense, acestea le vor provoca dureri de cap, ceea ce se va reflecta într-o rată de respingere foarte mare, sesiuni mai scurte și un număr scăzut de vizitatori recurenți.
Culori website – utilizare
Roșu -culoarea dragostei pasionale, poate atrage entuziasm și energie pentru brandul tău. Roșul este însă și culoarea sângelui, a pericolului și a mâniei, atrăgând imediat atenția. De aceea, culoarea roșie este des întâlnită la website-uri care vând obiecte legate de riscuri precum programe antivirus, parfumuri, cosmetică. Printre efectele pe care roșul le are asupra simțurilor se numără creșterea apetitului și accelerarea respirației, de aceea este o culoare populară pentru fast-food-uri unde se dorește atragerea atenției clientului și servirea unei cantități cât mai mari de mâncare într-un timp scurt. Atunci când clienții „văd roșu în fața ochilor” pentru o perioadă mai lungă de timp însă, acesta provoacă un sentiment de anxietate și suprastimulare la care se adaugă respirația mai rapidă. Toate acestea contribuie la crearea unei stări de disconfort care va rămâne în subconștientul vizitatorului și va conta când va lua decizia de a reveni în același loc sau să meargă în altă parte unde s-a simțit relaxat. E la fel și pentru website-uri: alege roșu pentru butoane și oferte pe care vrei ca vizitatorii să dea click, însă nu-l folosi ca fundal pentru blogul tău dacă vrei un timp mediu pe pagină rezonabil și utilizatori recurenți. Pentru a minimiza impactul puternic al acestei culori este indicat să-l folosești în combinație cu alte culori complementare.
Branduri cunoscute care folosesc culoarea roșie: Rom, McDonalds, Coca Cola, Google+, YouTube, Pinterest, Vodafone.
Galben – o culoare optimistă, caldă, care îndeamnă la distracție, dar în același timp culoarea geloziei și a impulsivității. Culoarea galben-lămâie este cea mai iritantă culoare pentru ochi, deci nu o folosi vreodată ca și culoare de fundal dacă dorești utilizatori care să nu plece de pe pagină în timp record. Galben în combinație cu negru este folosit pe panourile de avertizare care indică pericol pentru că galbenul e prima culoare pe care o observă ochiul uman și, în plus, oferă o stimulare cerebrală rapidă. Galbenul te face mai critic și mai analitic, dar în același timp dă senzația de fericire, pace, încredere și relaxare. Galbenul este indicat pentru site-uri de entertainment, fast-food-uri, precum și pentru site-uri care vând jucării și obiecte/servicii pentru copii pentru că stimulează joaca și creativitatea. Benzinăriile preferă galben pentru a atrage atenția șoferilor chiar și atunci când sunt grăbiți.
Branduri cunoscute care folosesc culoarea galben: McDonalds, Ikea, Shell, Raiffeisen Bank, Africana, Maggi.
Albastru – cea mai populară culoare. Culoarea albastră este neutră, are efect calmant, scade ritmul cardiac și induce o stare plăcută de relaxare. Vrei ca brandul tău să inspire încredere, responsabilitate, unitate și înțelegere? Albastrul este soluția. Această culoare este preferata companiilor conservative care se bazează pe loialitatea clienților. Folosirea excesivă a acestei culori poate da un sentiment de rigiditate. Culoarea albastră este recomandată pentru companii aeriene, bănci, companii de asigurări, restaurante, forumuri și rețele sociale.
Patronii localurilor preferă albastrul datorită efectului relaxant care contribuie la o stare de bine generală a clienților, ceea ce îi determină să petreacă mai mult timp în local și, implicit, să facă mai multă consumație. Să nu uităm totuși că albastrul scade ritmul cardiac, deci reduce și apetitul; de aceea se recomandă utilizarea cu moderație în restaurante dacă acestea nu sunt de tipul all you can eat.
Branduri cunoscute care folosesc culoarea albastru: Dedeman, Facebook, LinkedIn, Twitter, Intel, Gilette.
Portocaliu – pentru entuziaști, aventurieri, optimiști. Este o culoare care dă senzația de prospețime și este îndrăgită de tineri. Instituțiile financiare și brandurile care vor să promoveze prosperitatea și luxul evită de obicei culoarea portocalie deoarece aceasta face trimitere la superficialitate și prețuri reduse. Portocaliul este preferat de site-uri care pun accentul pe comunitate, de restaurante, firme de curățenie și industria muzicală.
Branduri cunoscute care folosesc culoarea portocaliu: Orange, Fanta, Mozilla, SoundCloud, Tide, Rompetrol.
Verde – asociat de obicei cu sănătatea, vindecarea, natura, creșterea, regenerarea și adaptabilitatea. Dacă verdele deschis are un efect calmant, nu la fel putem spune și despre verde închis. Culoarea verde închis folosită în exces face trimitere la bani, prestigiu, egoism, avariție și invidie. Verdele este atât culoarea organizațiilor ecologiste, a medicamentelor, a alimentelor organice, cât și a instituțiilor financiare.
Branduri cunoscute care folosesc culoarea verde: Garnier Fructis, Cosmetic Plant, Sprite, Heineken, Evernote.
Violet – simbolul regalității, luxului, decadenței, misterului și creativității. Majoritatea celor care utilizează culoarea violet pe website au un scop precis: să atragă atenția asupra celor mai bune produse sau servicii pe care le oferă(pachetele tip platinum). Violetul este perfect pentru site-urile de produse cosmetice, parfumuri, haine, ciocolată și magazine de antichități.
Branduri cunoscute care folosesc culoarea violet: Yahoo, Cadbury, Milka, Farmec.
Alb – cea mai folosită culoare pentru fundal datorită efectului calmant și a contrastului foarte bun cu majoritatea culorilor, exceptându-le pe cele foarte deschise. Albul este neutru, simplu și rece. Utilizarea albului în exces dă senzația de plictiseală, iar un website cu prea mult alb poate da impresia de amatorism în materie de web design. Majoritatea site-urilor care folosesc intens albul, îl combină cu o altă culoare foarte contrastantă precum negrul, pentru a induce ideea de lux și simplicitate. Albul este folosit de website-uri și companii din cele mai diverse domenii precum ziare, sport, haine, produse pentru curățenie, mașini și tehnologie.
Branduri cunoscute care folosesc culoarea alb: Dell, IBM, Puma, Toyota, The New York Times, TP-LINK, Chanel.
Negru – simbolul de netăgăduit al misterului și clasei. Utilizarea negrului este o adevărată artă – în cantitatea ideală te poate transforma într-un model de rafinament și eleganță. Prea mult negru poate transmite depresie, negativitate, putere și control în exces. Site-urile care preferă negrul ca și culoare predominantă aparțin de obicei trupelor rock, cosmeticelor de lux și mașinilor scumpe, dar nu a fost evitat nici de mărcile de cafea, tehnologie și bloguri.
Branduri cunoscute care folosesc culoarea negru: Asus, Cellini, Monster Energy Drink, Lavazza, Loreal, Sony.
Gri – o culoare din ce în ce mai apreciată și utilizată pentru fundal și antet pentru că e neutru, clasic și confortabil pentru ochi. Nuanțele mai închise de gri sunt percepute ca rigide și apăsătoare. Website-urile și brandurile care preferă griul sunt de obicei cele cu greutate – mărci cunoscute de alcool, bloguri(mai ales pentru fundal), mașini.
Branduri cunoscute care folosesc culoarea gri: Allview, Jack Daniels, Forbes.
Culorile unui site din perspectiva științifică
În cartea „The Louis Cheskin Animal Coloring Book” de Jack Szwergold autorul menționează că roșul este asociat cu festivitatea, albastru cu distincția, violetul cu demnitatea, verdele cu natura, iar galbenul cu strălucirea soarelui, în timp ce albul este culoarea purității, rozul este în general asociat cu sănătatea, iar negrul simbolizează răul. Preferința pentru culorile simple este asociată cu sărăcia, bogații preferă culorile vii. Femeile preferă culorile intense, bărbații preferă culorile mai puțin stridente, însă ambele sexe sunt atrase de culorile apropiate de nuanțele pielii.
Concluzie
Culorile site-ului tău au un impact foarte puternic asupra modului în care ești privit ca și brand. Alegerea culorilor potrivite trebuie să fie într-un acord perfect cu strategia de marketing pentru ca rezultatele să fie cele scontate. Dacă ți-ar spune cineva acum să te gândești la un brand, primele lucruri care ți-ar veni în minte ar fi culorile și forma logo-ului, iar dacă le vizitezi site-ul cu regularitate, culorile și structura website-ului. Nu subestima puterea culorilor pentru afacerea ta!
Hai să bem o cafea împreună și să îți explic în detalii de ce ai nevoie de web site și promovare online pentru busines-ul tău.
P.S. Nu uita să te abonezi la www.businessmarket.md aici: https://www.facebook.com/businesmarketmd/
Expertul afacerilor tale!