Toţi întreprinzătorii îşi fac un plan înainte de a începe o afacere, chiar daca deseori doar în minte. Un plan scris este cerut de bănci sau finanţatori.
Planul scris ajută la clarificarea ideilor principale ale afacerii şi obligă la strîngerea unor informaţii deseori ignorate la începutul afacerilor, precum cercetarea pieţei şi estimarea încasărilor. Pentru a-ţi face un plan de afaceri reuşit, trebuie să urmezi cîţiva paşi simpli:
Mai întîi întrebă-te care-i scopul planului de afaceri pe care-l faci. Vrei un ghid ca să începi o nouă afacere sau vrei să-ţi mai strîngi nişte capital pentru afacerea pe care o ai deja? Primul pas ar fi să pui pe hîrtie o lista de ţeluri pe care vrei să le atingi în afacerea ta şi faci un plan despre cum va arăta această afacere peste trei-cinci ani. Defineşte-ţi în mod clar publicul ţintă, clienţii, fă o imagine a celor care-ţi vor cumpăra produsele. Apoi trebuie să faci o schemă a conţinutului afacerii ca să ştii exact care sunt domeniile în care să te informezi. O schemă standard sau un cuprins al planului de afaceri va include în cele mai dese cazuri următoarele subpuncturi.
- Rezumat
- Scurt istoric despre idee
- Definirea afacerii
- Definirea pieţii
- Descrierea produselor sau a serviciilor
- Managementul firmei
- Scopuri şi obiective
- Planul de marketing
- Planul financiar
- Anexe
Adună datele de care ai nevoie. De exemplu, ai nevoie de informaţii despre concurenţă, despre marimea pieţei pentru care afacerea ta va produce, despre caracteristicile clientelei pe care-o ţinteşti. Adună-ţi, pe hîrtie, echipa cu care vei lucra. Dacă nu eşti absolut sigur de calităţile unei persoane pe care ai luat-o ca angajat, acum e momentul să te razgîndeşti. Ai grijă să aduni CV-urile lor detaliate, nu numai informaţiile despre experienţa lor profesională sunt de ajutor, ci şi datele personale.
Trebuie să faci rost de toate documentele de care crezi că ai nevoie pentru afacerea ta – formulare, certificate, copii după diverse acte contabile. Mai bine să fie în plus, decît să-ţi lipsească vreun act, tocmai cînd ai nevoie de el.
Uită-te peste alte planuri de afaceri din domeniul tău. Cu siguranţă nu eşti primul sau prima care încearcă o afacere în acest domeniu, aşa că nu trebuie să te chinui să reinventezi roata. Nu strică să te înspiri de la alţii care au avut succes.
Înainte de a-l culege la calculator, mai citeşte-l o data în fiecare zi, timp de o saptămînă, pentru a-l modifica sau corecta. Prezintă apoi acest plan de afaceri unui jurist şi unui contabil, şi chiar unui consultant de afaceri.
Şi ultimul pas – redactarea documentului cu care vei atrage fonduri. Alege-ţi programul în care vei scrie acest plan de afaceri. Te poţi folosi de un simplu program de editare text, cum este Word, sau un program ceva mai complicat, cu mai multe opţiuni de prezentare a documentelor, cum ar fi PowerPoint.
Iar în cazul în care nu eşti dispus să redactezi singur un Plan de afaceri, te poţi adresa unui consultant în afaceri sau unui expert cum ar fi www.businessmarket.md 😎
P.S. Pentru mai multă informaţie vizitează rubrica https://www.businessmarket.md/business-planuri/
Expertul afacerilor tale!