Furtul mărcilor prin înregistrarea lor la Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI) și apoi interzicerea folosirii respectivei mărci de către adevăratul titular a devenit o practică foarte frecventă a ultimilor ani. Și ceea ce e curios… este faptul că de foarte multe ori, cei care fură o marcă nu sunt concurenți sau alte persoane la care te-ai aștepta. Nu! În foarte multe cazuri, “făptașul” poate fi un fost partener, un angajat sau un coleg de breaslă.
Situații de genul acesta se întâmpla în fiecare zi. Și poate cel mai celebru caz este cel al mărcii Coca Cola din SUA, când, după foarte mult timp de la lansarea produsului, compania s-a gândit să-și protejeze marca. Iar cum “Cola” descrie produsul și nu poate fi înregistrat ca atare, au încercat să înregistreze “Coca” – doar pentru a afla cu surprindere că și “Coca” fusese luată (de un fost angajat). Situația s-a rezolvat, din păcate, cu bani (o jumătate de milion de dolari).
Motivele pentru care cineva ar vrea să vă înregistreze marca sunt foarte diverse:
- poate denumirea a fost ideea persoanei respective și această persoană simte că îi datorați ceva
- poate pur și simplu vor să vă “faulteze”
- vor să o folosească drept “monedă de schimb” sau să obțină în mod facil sume de bani de la Dvs.
- vor să vă oprească activitatea măcar temporar
- sau poate nu știu (și nici nu le pasă) că marca mai este folosită de altcineva
Nu ai timp acum?
Descarcă acest ghid în format PDF și citește-l atunci când îți este convenabil.
Problema e că în Moldova se știu prea puține informații despre mărci și despre importanța înregistrării lor. De exemplu, există unii antreprenori care cred că legislația moldovenească acordă vreun drept autorului unei “idei”. FALS. Chiar dacă dumneavoastră sunteți cel căruia i-a venit ideea unui nume extraordinar pentru firmă sau pentru produsul/serviciul Dvs., acest lucru nu îl împiedică pe partenerul Dvs. să înregistreze acea marcă pe numele lui.
Alții au impresia că prin rezervarea unei denumiri de societate comercială, nici o altă companie nu mai poate folosi acest nume. Sau că deținerea unui nume de domeniu “.com” sau “.md” le oferă vreun drept asupra mărcii respective. Nimic mai departe de adevăr. Lucrurile acestea sunt greșite și periculoase. De aceea am și scris acest ghid – pentru a vă răspunde la cât mai multe întrebări, înainte de a vă hotărî să vă înregistrați marca.
Dacă aveți o sugestie sau un comentariu vă rog să-mi scrieți la office@businessmarket.md și o să vă răspund cât se poate de repede.
Marca este un semn susceptibil de reprezentare grafică servind la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele aparținând altor persoane.
O marcă nu trebuie confundată cu:
Pot să constituie mărci semne distinctive cum ar fi: cuvinte (inclusiv nume de persoane), desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale și în special forma produsului sau ambalajului său, combinații de culori, precum și orice combinație a acestor semne.
- Marcă verbală – o denumire, un slogan, scrise cu caractere standard;
- Marcă figurativă – un element grafic care nu conține litere sau cifre;
- Marcă combinată – o denumire scrisă cu o grafică deosebită și/sau în culori sau o denumire însoțită de un element grafic.
Marca nu trebuie să fie compusă în exclusivitate, din cuvinte sau din expresii comune, folosite pentru a desemna produsul, sau serviciul, sau categoria căreia îi aparține (ex. : LAPTE pentru produse lactate, sau REVISTA NOTARILOR pentru o publicație cu conținut destinat notarilor).
De asemenea, nu trebuie nici să fie descrisă în mod exclusiv, adică limitată la indicarea compoziției sau a calității esențiale (ex: DULCE pentru o băutură cu gust dulce).
De asemenea, nu pot fi înregistrate ca mărci semnele care:
De la data depunerii cererii de înregistrare la AGEPI și până la înregistrarea efectivă a mărcii, termenul este cuprins între 4 luni și 6 luni.
Dacă nu-ți înregistrezi marca, ar putea concurentul tău să o înregistreze înaintea ta și să-ți preia întreaga clientelă. Ba mai mult, concurentul tău care a înregistrat denumirea folosită de tine ca marcă va putea sa-ți interzică să o mai folosești tu pe viitor.
Unii antreprenori cred (în mod greșit) că sunt protejați de lege în una din următoarele situații:
- dețin un nume de domeniu .md sau .com, și au impresia că această denumire nu poate fi folosită de altcineva;
- au înființat o firmă, și cred că acest lucru le oferă vreun drept asupra numelui comercial, confundându-l cu o marcă;
- au folosit acea marcă mai mulți ani (legislația națională nu oferă nici un drept utilizatorului unei mărci neînregistrate);
- marca neînregistrată pe care o folosesc are o anumită notorietate (nu contează dacă marca Dvs este foarte cunoscută la nivel local/regional; trebuie demonstrată notorietatea ei la nivel național, iar acest lucru este anevoios și costisitor).
Adevărul este că nici una din situațiile de mai sus nu vă protejează în cazul în care altcineva vă înregistrează marca. Din contra: cu cât ați investit mai mult într-o marcă, cu atât veți avea mai mult de suferit în momentul în care vi se interzice să o mai folosiți.
De la data depunerii cererii de înregistrare și până la data înregistrării efective aveți tot dreptul să folosiți marca depusă spre înregistrare. Dacă marca va fi înregistrată atunci dreptul dumneavoastră se va consolida retroactiv, încă de la data depunerii cererii.
Durata protecției mărcii este de 10 ani, înregistrarea mărcii putând fi reînnoită la împlinirea fiecărui termen de 10 ani, la cererea titularului, cu plata taxei prevăzute de lege.
Clasificarea Internațională a Mărcilor de la Nisa, este similară codurilor CAEN de la registrul Camerei de Înregistrare de Stat și cuprinde, structurat pe clase, toate activitățile pe care le poate desfășura o persoană fizică sau juridică. Primele 34 de clase se adresează celor care sunt producători, iar clasele de la 35 la 45 sunt destinate celor care oferă servicii.
Mărcile înregistrate la AGEPI sunt protejate doar pe teritoriul Moldovei.
Sistemul Madrid permite înregistrarea internațională a unei mărci de către un solicitant din moldova într-o țară sau mai multe țări membre ale acestui sistem, printr-o cerere unică depusă la Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale, situată la Geneva, cu condiția că această marcă să fie înscrisă în Registrul mărcilor înregistrate din Moldova.
Spre deosebire de marca națională, care beneficiază de protecție doar la nivel național în țară la al cărei oficiu a fost parcursă procedura de înregistrare, marca comunitară, odată înregistrată, devine valabila și produce aceleași efecte în toate statele membre, conferind titularului său protecție împotriva reproducerii sau imitării pe întreg teritoriu al Uniunii Europene.
Diferența între marca comunitară și cea internațională este că prima este valabilă pe întreg teritoriu al Uniunii Europene și poate fi solicitată direct la Allicante în Spania, fără a fi necesară înregistrarea națională, în timp ce înregistrarea internațională prin Sistemul Madrid permite înregistrarea numai în anumite țări, dar este condiționată de înregistrarea la nivel național.
O altă diferență se referă la acordarea mărcii în funcție de țările în care a fost solicitată protecția. Astfel, o marcă internațională poate fi refuzată la înregistrare în una sau mai multe țări din lista statelor în care s-a solicitat protecția, fără a afecta înregistrarea în restul țărilor din listă.
În cazul mărcii comunitare, dacă marca este refuzată la înregistrare (parțial sau total) într-una din țările Uniunii Europene, va fi refuzată înregistrarea acesteia în totalitate (în toate țările membre ale Uniunii).
Taxa către AGEPI de examinare a mărcii vărează după anumite criterii, astfel, taxele la AGEPI (Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală) sunt :
Servicii cu semnificație juridică | Cuantumul taxelor, Euro |
Depunerea cererii de înregistrare a mărcii, inclusiv, examinarea formală, preliminară şi publicarea cererii | 40 |
Divizarea cererii sau a înregistrării mărcii | 40 |
Examinarea de fond a cererii de înregistrare: | |
a) a unei mărci individuale: | 200 |
pentru fiecare clasă de produse şi servicii, depăşind 1 | 50 |
b) a unei mărci colective/de certificare: | 250 |
pentru fiecare clasă de produse şi servicii, depăşind 1 | 50 |
Înregistrarea şi eliberarea certificatului de înregistrare: | |
a) a unei mărci individuale pe un termen de 10 ani | 250 |
b) a mărcii colective/de certificare pe un termen de 10 ani | 500 |
Depunerea şi examinarea contestaţiei la avizul provizoriu de respingere a cererii | 10 |
Reînnoirea valabilităţii certificatului de înregistrare pe o perioadă de 10 ani: | |
a) a unei mărci individuale: | 250 |
pentru fiecare clasă de produse şi servicii, depăşind 1 | 50 |
b) a unei mărci colective/de certificare: | 400 |
pentru fiecare clasă de produse şi servicii, depăşind 1 | 50 |
Substituirea mărcii naţionale cu o înregistrare internaţională | 50 |
Taxele sunt valabile pentru o singură clasă. Pentru fiecare clasă suplimentară se percepe încă 50 EUR.
Pentru a depune o marcă la înregistrare este nevoie de o cerere completată. La această cerere se vor anexa următoarele:
- dovada taxei de înregistrare și examinare a mărcii;
- 5 reproduceri ale mărcii max. 8/8 cm color și 5 alb negru;
- o reproducere a mărcii în alb-negru, dacă se revendică semnul verbal executat cu caractere standard şi nu se revendică nici o culoare ca element distinctiv al mărcii;
- 1 exemplar ale mostrei de etichetă sau coleretă în mărime naturală și 5 exemplare de reproduceri ale semnului solicitat cu dimensiunile 8×8 cm, dacă în calitate de marcă se revendică o etichetă sau coleretă;
- procura pentru consilier.
Când își înregistrează marca, mulți fac greșeala de a nu-și studia în prealabil șansele de succes – sau o fac în mod greșit. Nu este suficient să găsiți mărci identice cu a dumneavoastră, iar criteriile de asemănare nu sunt întotdeauna foarte evidente.
Printr-o cercetare documentară puteți afla dacă există la nivel național, comunitar sau internațional o altă marcă anterioară identică sau similară (pentru aceleași servicii sau produse) cu cea pe care doriți să o înregistrați. Această cercetare are rolul de a vă prezenta șansele la înregistrare și de a vă scuti de mult efort și timp pierdut inutil.
Da, o persoană fizică sau juridică poate să-și înregistreze singur marca. Singura excepție o constituie persoanele care nu au domiciliul în Moldova, în acest caz fiind obligate să apeleze la un consilier în proprietate industrială.
Totuși, rolul unui mandatar este nu numai de a purta corespondența cu AGEPI ci și de a completa cererea de înregistrare în mod corespunzător și de a formula argumente în cazul în care AGEPI emite un Aviz de Refuz Provizoriu la înregistrarea Mărcii.
Practic, consilierul în proprietate intelectuală este un specialist care îndrumă solicitantul mărcii pe toată durata înregistrării.
Rolul unui consilier in proprietate intelectuală nu se limitează la a depune o cerere simplă și a aștepta. Nici pe departe. Importanța unui consilier se face remarcată mai ales atunci când există probleme cu marca ce se înregistrează.
- verifică anterioritatea unei mărci;
- redactează și susține opoziții la cereri de înregistrare de mărci care încalcă drepturile clientului;
- formulează și susține întâmpinări la opozițiile ridicate în faza de înregistrare a mărcilor;
- formulează contestații împotriva deciziilor comisiilor de la AGEPI;
- realizează cercetări documentare în domeniul mărcilor atât la nivel național cât și comunitar sau internațional;
- administrează portofoliul de mărci sau desene industriale în vederea urmăririi datelor de expirare a înregistrărilor și depunerea cererilor de reînnoire.
BusinessMarket.MD este diferit de alte firme de consiliere în proprietate intelectuală, în primul rând pentru că experții BusinessMarket.MD sunt juriști specializați în dreptul proprietății intelectuale. Iar un jurist este cea mai bună alegere dacă în cazul în care doriți să vă înregistrați marca rapid și sigur.
Iată de ce:
În primul rând, există anumite etape în procesul de înregistrarea al unei mărci în care susținerea orală a unui jurist este benefică. Un jurist cunoaște baza legală și poate să ofere motivații mult mai pertinente. Iar dacă cererea dumneavoastră a fost respinsă, juristul are un “arsenal” mult mai bogat pentru a formula contestații și a motiva că respingerea este neîntemeiată.
În al doilea rând, pot să apară situații dificile chiar și când marca a fost înregistrată cu succes. De exemplu, un concurent poate să încerce să înregistreze o marcă asemănătoare sau să comercializeze un produs sub aceeași marcă – fără să aibă dreptul. În situația în care apar conflicte de genul acesta, același jurist care v-a înregistrat marca poate să ajute la rezolvarea amiabilă a situației, sau poate să vă reprezinte în instanță – fără să transmiteți dosarul la cineva care nu știe nimic despre el.
Răspunsuri la toate întrebările pe care le aveți despre mărci – gratuit
Când sunați la BusinessMarket.MD, mai întâi aveți parte de o consultație gratuită. Problemele diferă mult de la un caz la altul, și e bine să știți din start la ce vă puteți aștepta. În unele situații, înregistrarea unei mărci este neindicată sau chiar imposibilă – și ar fi util să aflați dinainte care sunt șansele, fără să cheltuiți bani inutil.
În cazul în care vă aflați în alt oraș, corespondența se poate purta prin intermundiul e-mail-ului și a poștei astfel încât nu trebuie să vă deplasați până în Chișinău. Dacă aveți o nelămurire legată de înregistrarea mărcilor și desenelor/modelelor industriale, puteți să o clarificați într-o discuție scurtă la telefon. Scutiți în felul ăsta timp și nervi – măcar prin faptul că nu mai trebuie să citiți zeci de pagini de legislație complicată.
+373 69 59 33 36 Sunați acum – cât încă mai aveți acest ghid în față – și aflați cum puteți să vă înregistrați marca înaintea concurenților dumneavoastră. Cu un simplu apel puteți afla gratuit răspunsuri la toate întrebările legate de înregistrarea unei mărci.
Servicii oferite de BusinessMarket.MD:
- Înregistrare mărci la AGEPI Și WIPO;
- Monitorizarea mărcilor (mărci înregistrate și cele care sunt în curs de înregistrare);
- Formularea de argumente în cazul primirii unui Aviz de Refuz Provizoriu (ARP);
- Asistență în cazul litigiilor de proprietate intelectuală;
- Asistență în cazul transferului de drepturi (cesiune sau licență);
- Protejarea drepturilor dumneavoastră asupra mărcilor înregistrate:
- formularea de opoziții la înregistrarea acestor mărci;
- formularea de acțiuni în anulare a mărcilor respective (în cazul în care aflați de înregistrarea acestor mărci după termenul legal de 2 luni);
Pentru mai multe informații și oferte vă rugăm să ne contactați:
FORMULAR ONLINE