O idee trebuie să reprezinte o soluție. Soluția în mod normal trebuie să rezolve o problemă reală. Dacă antreprenorul abordează astfel startup-ul, atunci el va valida existența problemei și nu ideea în sine. Dacă ideea lui rezolvă problema validată, are sens să meargă mai departe. Cu cât problema identificată afectează mai mulți oameni sau companii, cu atât mai mare potențialul soluției/ideii lui.

Dollarphotoclub_89565039-e1446073196625

Cum testezi ideea:

Cea mai nerecomandată metodă este clasicul studiu de piață. Acela în care întrebi: ați folosi o astfel de soluție? Ați plăti suma x pentru soluția asta? Răspunsurile vor fi mai degrabă afirmative, însă false. În principiu am folosi orice și am plăti oricât. În realitate, suntem reticienți în a încerca și o altă sare de masă. Ce recomandăm noi startupurilor este să valideze pas cu pas și să asculte propria rațiune mai degrabă decât vocea colectivă. Caută soluția pe care o vezi tu ideală și implementeaz-o într-o formă minim acceptabilă.

Valideaza-o ca produs, nu ca idee, și mergi mai departe.

Ca să testezi piața recomandăm startup-urilor să evolueze în cercuri concentrice:

  • Faza 1, pilotează cu câțiva apropiați.
  • Faza 2, convinge apropiații apropiaților.
  • Faza 3, lansează într-o piață controlată, fie ea companie, oraș sau țară.
  • Faza 4, go big.

Când testezi un produs, urmărești câteva aspecte care îți spun dacă acesta va fi un succes sau nu:

  • Există utilizare repetată, revenire a userilor (dacă aveți web site)?
  • Există viralitate, clienți care recomandă mai departe?
  • Există un nivel bun de interacțiune cu produsul?

Asta căutăm înainte încă de a discuta de orice rezultate sau modele financiare.

În interpretarea rezutatelor te bazezi pe cifrele din piață când evaluezi problema pe care soluția ta o rezolvă. Câte persoane au această problemă? Câți ar putea deveni clienți ai soluției? Cum e rezolvată astăzi problema? Ce concurență există? Când se ajunge însă la implementare, rațiunea, experiența și instinctul primează datelor de piață. Piața nu știe cum ar trebui să arate soluția. De aceea e inovatoare. De aceea ea nu există. Logic.

Știi că ideea trebuie să devină produs după ce ai realizat un proof of concept. Ai demonstrat că ideea funcționează chiar și într-un mediu foarte controlat. Dacă ești la început cu ideea de antreprenoriat, atunci pașii pe care trebuie să îi urmezi sunt similari cu cei pe care i-ai făcut când ți-ai organizat prima vacanță. Toți avem idei, toți avem vise ascunse, însă este foarte important să aflăm ce cred oamenii despre toate acestea.

Dacă ești la început de drum cu antreprenoriatul îți sugerez să povestești cu oamenii din jur despre ideea ta. Ar fi ideal să nu dialoghezi doar cu prietenii sau familia – de dragul tău, ei pot fi subiectivi și poate prea optimiști. Mergi la evenimente, întâlnește-te cu alți antreprenori, business angeli, cauta să vorbești cu oameni care ar putea să îți devină clienți sau de ce nu, devin-o membru într-o comunitate antreprenorială. Cu cât vei auzi mai multe voci, cu atât o să îți clarifici ideea și o să înțelegi ce potențial are ea.

Mulți dintre noi ne temem că ideile pot fi furate. Adevărul este că în afaceri, cu excepția inovatorilor și a inventatorilor, toți ceilalți ne inspirăm din ce fac alții, doar că încercăm să o facem mai bine. Dacă vei avea succes sau nu, ține într-o mare măsură de idee și potențial, însă în și mai mare parte ține de capacitatea  ta de a o pune în practică.

Dupa ce te-ai lămurit cu faptul că ideea ta are potențial, este momentul să desenezi un plan de acțiune, să îți faci un plan de funcționare concret (spre exemplu, poți folosi  serviciul Business Plan la Comandă) și apoi un buget. Cu toții fugim de cifre, însă nu putem face business fără ele. Fără să înțelegi de unde vin banii și pe ce se duc este foarte dificil să:

a) înțelegi dacă merită să investești timp, bani și energie în ideea ta;
b) să îți stabilești un preț de vânzare optim;
c) să știi de câți bani vei avea nevoie la început, până când începe afacerea ta să meargă de la sine.

Deseori, costul de investiție pentru a porni o afacere poate fi suficient de mare cât să te facă să te gândești de doua ori dacă vrei să riști. Așa a apărut ideea de “prototipare” sau testare a unei idei. Ce înseamnă asta? Înainte de a investi suma mare, poți face un demo sau poți testa doar o componentă din ideea ta – te ajută să prinzi curaj și să vezi dacă merge în realitate.

Mai concret, dacă vrei să pornești o cofetărie, înainte să cumperi utilajele, poți să faci niște teste acasă și să vezi dacă noile tale rețete funcționează și sunt apreciate de cumpărători.

Pe lângă economie, faza de prototipare te ajută să înveți foarte multe despre produsele tale, despre capacitatea ta de lucru, despre reacțiile și despre așteptările viitorilor clienți.

 

Revenind la povestea cu vacanța, de fiecare dată când plecăm undeva verificăm care sunt prețurile biletelor de avion. Și pentru că nu există o singură companie aeriană, ne uităm la toți. Uneori alegem în funcție de confort (ore de plecare, condiții), alteori în funcție de preț iar uneori în funcție de experiența pe care am avut cu o companie aeriană anume. Cam așa vor gândi și clienții voștri despre voi, se vor uita la toate beneficiile pe care le oferiți și în funcție de cum aceste beneficii răspund nevoilor lor, vor alege să devină clienți sau vor ramâne doar privitori.

În piață sunt nenumărate companii care oferă servicii identice sau similare cu ale voastre, astfel încât vă recomand ca înainte să vă lansați să verificați ce fac ceilalți – ce prețuri practică, ce calitate oferă, de ce unii au mai mult sau mai puțin succes?

Toate aceste informații vă vor ajuta să înțelegeți mai bine piața și regulile ei și, nu în ultimul rând, să vă spună ce trebuie să faceți pentru a fi competitivi.

Succesul unui produs depinde mai puțin de idee cât de punerea ei în realitate, de transformarea sa efectivă în produs. Acesta este unul dintre mesajele centrale ale www.BusinessMarket.md: ideea este doar începutul unei traiectorii în care fiecare pas face o diferență.

La început, când există doar ideea, este important să o validăm împreună cu potențialii utilizatori și clienți.

Cine ar fi interesat să folosească produsul respectiv, și ce nevoi ar satisface?
Care sunt produsele competitive?

Pe parcursul rafinării viziunii și a dezvoltării prototipului, este importantă validarea continuă prin observarea experiențelor utilizatorilor și prin prospectarea pieței. În funcție de reacțiile utilizatorilor și clienților produsul poate fi nuanțat, schimbat sau poate avea loc chiar o pivotare a echipei într-o altă direcție de evoluție.

Testarea ideii pentru startup-urile din tehnologie

Într-adevăr, cu cât informațiile sunt mai concrete și sursele mai apropiate de utilizatorii finali, cu atât sunt mai valoroase.

La începutul dezvoltării produsului sunt foarte importante observatțile și opiniile specialiștilor. Cei cu experiență în dezvoltarea unor startup-uri și în afaceri ITC au o înțelegere profundă a pieței și a evoluției produselor tech și oferă niște repere la care tinerii nu au acces. Pe parcurs, odată ce produsul prinde contur și devine utilizabil, sunt tot mai importante reacțiile și experiențele utilizatorilor proprii.

Pentru a le capta sunt disponibile metode empirice, bazate pe interviuri în profunzime cu utilizatorii, observarea directă a reacțiilor lor pe parcursul interacțiunii cu produsul, chestionare ce acoperă eșantioane mai largi și mai diverse, precum și alte metode precum jurnale ale folosirii pe termen mai lung. Pot fi studiate simultan versiuni diferite ale produsului, pentru a o alege pe cea potrivită. Este critic, de asemenea, să observăm ce alte produse sunt dezvoltate în același timp, pentru a ne orienta într-o direcție cu avantaje relative maxime pentru utilizatori.

Cel mai important pas este să discuți despre ideea ta cu cât mai mulți oameni

Am observat adesea o teamă nejustificată, în rândul tinerilor, de a nu le fi “furată” ideea. Ideea nu este produsul: acestea sunt cele două capete ale unui drum cu pași decisivi și destule peripeții. Este foarte important să-ți validezi continuu viziunea, atât prin interacțiuni cu mentori și experți dispuși să dea un feedback real, cât și prin înțelegerea experiențelor utilizatorilor și clienților. Este prioritar și să îți consolidezi echipa cu competențele cheie: tehnice, de afaceri, de comunicare, dar și înțelegerea mizelor specifice domeniului – fie că este vorba despre agricultură, sănătate și stil de viață, retail, banking, energie sau alte arii de interes.

P.S. Nu uita să te abonezi la www.businessmarket.md aici:  https://www.facebook.com/businesmarketmd/

Expertul afacerilor tale!