Scrierea unui plan de afaceri poate parea complicata si consumatoare de resurse, dar daca intentionati sa va lansati in afaceri nu va puteti permite sa amanati la nesfarsit sau sa ignorati aceasta activitate pentru ca existenta unui plan de afacere bine structurat si documentat este cruciala pentru supravietuirea si dezvoltarea afacerii dumneavoastra.
Mai jos aveti 10 sfaturi menite sa va ajute sa va creionati planul de afacere in asa fel incat sa va aduca mai aproape de succesul scontat:
1. Adaptati-va planul de afacere in functie de audienta vizata
Punctul de plecare al oricarui plan de afacere este audienta: Cine va citi planul de afacere? Care este scopul planului de afacere: de a obtine un credit, de a atrage un investitor, de a atrage un nou partener in afacere? Desi elementele cheie si previziunile financiare raman aceleasi indiferent de audienta careia i se adreseaza, planul de afaceri trebuie adaptat in functie de nevoile si asteptarile fiecarui grup tinta: de exemplu un investitor privat va fi mai interesat sa vada cum isi va recupera investitia initiala si care va fi profitul sau in timp ce un bancher va urmari daca exista elemente care sa sugereze ca va permiteti sa achitati imprumutul oferit de catre banca.
2. Cercetati bine piata in care va veti desfasura activitatea
Investitorii pun un accent foarte mare pe cunosterea si intelegerea pietei in care urmeaza sa va desfasurati activitatea, de aceea cercetarea pietei este esentiala in scrierea planului de afacere.
Cercetarea in vederea intocmirii planului de afacere vizeaza urmatoarele aspecte:
- Afacerea: Sa determinati cu claritate ce faceti sau ce doriti sa faceti si cum se va realiza acest lucru prin management, organizare, flux de productie, utilizarea corespunzatoare a resurselor. Sa cunoasteti cat mai bine industria si tendintele ei, in asa fel incat atunci cand veti trece la partea de discutii si interviuri cu experti din aria de interes sau cu alti antreprenori sa aratati ca aveti cunostinte aprofundate despre domeniu.
- Piata: Care sunt caracteristicile pietei in care va veti desfasura activitatea, caror clienti va veti adresa, unde sunt acestia, ce doresc ei, care este comportamentul lor de cumparare, care sunt concurentii dumneavoastra etc.
- Finantele: Puteti sa satisfaceti cerintele clientilor potentiali si sa obtineti un profit? Care este marja de profit in domeniu? Care sunt costurile implicate?
Sursele principale de date si informatii sunt:
- Experientele anterioare ale antreprenorului: cunostintele dobandite in calitate de angajat, observatiile facute in calitate de client etc.
- Informatii din diverse surse publice: presa de specialitate, Internet, rapoartele de activitate ale unor companii din domeniu, informatii statistice, rapoarte ale unor companii de cercetare a pietei, etc. Acestea va vor oferi o imagine cat mai clara asupra industriei in care urmeaza sa activati, evolutiei pietei, profilului consumatorilor.
- Cercetare primara prin intermediul unor interviuri cu clienti/potentiali clienti, furnizori, competitori si experti din zona de interes. Incepeti cercetarea primara atunci cand aveti destul de multe informatii adunate din surse publice pentru a avea o baza de discutii comuna cu interlocutorii dumneavoastra. Acest tip de cercetare va asigura o intregire a imaginii reale din spatele informatiilor publice, la care are acces oricine.
Informatiile despre piata incluse in planul de afaceri trebuie sa fie detaliate si sa arate faptul ca intelegeti oportunitatile si amenintarile venite din mediu, ceea ce implica si cunoasterea punctelor tari si punctelor slabe atat ale afacerii cat si ale dumneavoastra ca antreprenor.
3. Identificati-va concurenta
Pentru a va intelege cat mai bine piata in care activati trebuie sa va cunoasteti concurentii directi si indirecti – cine sunt, care sunt punctele tari si punctele slabe ale acestora si care sunt implicatiile pentru afacerea dumneavoastra. Toate afacerile au competitori, fie directi, fie indirecti iar dumneavoastra trebuie sa aratati in planul de afacere ca ii cunoasteti si ca aveti o strategie clara pentru a face fata acestora.
4. Acordati atentie la detalii
Planul de afaceri ar trebui sa fie bine structurat si sa ofere destul de multe informatii incat cititorii sa poata obtine o imagine cat mai clara asupra afacerii dumneavoastra. Planul de afaceri trebuie sa ii convinga pe cei care citesc ca sunteti profesionist si capabil sa duceti la capat ceea ce va propuneti, de aceea nu trebuie sa apara greseli de ortografie, presupuneri nerealiste, cifre si previziuni exagerat de optimiste.
Atat continutul cat si forma sunt extrem de importante in ochii celor care urmeaza sa citeasca planul de afacere: designul planului trebuie sa fie atractiv, continutul sa fie aerisit si usor de urmarit, paginile sa fie numerotate, planul sa fie precedat de un cuprins care sa includa numarul paginilor, pagina de titlu sa contina detaliile importante: numele afacerii, numele firmei, date de contact, etc.
5. Puneti accent pe oportunitatea oferita potentialilor investitori
Daca sunteti in cautare de investitori descrieti clar oportunitatea: de ce ar fi cineva motivat sa investeasca in afacerea dumneavoastra si nu in alta? Care sunt elementele care va diferentiaza de concurenta? Care este Propunerea Unica de Vanzare (USP – Unique Selling Proposition)? De ce ar fi motivati clientii sa cumpere de la dumneavoastra?
Planul de afaceri trebuie sa ofere raspunsuri la toate aceste intrebari intr-un mod cat mai clar si mai detaliat.
6. Nu omiteti aspecte considerate relevante pentru planul de afacere
In mod normal planul de afacere trebuie sa descrie: scopul si obiectivele afacerii, produsul/serviciul oferit, clientii, competitorii, echipa manageriala, aspectele operationale, aspectele financiare. Fiecare dintre aceste elemente are rolul de a intregi imaginea afacerii si daca omiteti o anumita categorie, fie pentru ca vi se pare mai complicata de realizat, fie pentru ca nu aveti destul de multe informatii, poate avea un impact negativ asupra persoanelor care vor citi planul de afacere.
7. Oferiti informatii financiare corecte si detaliate
Aspectele financiare ale afacerii prezinta cea mai mare importanta pentru investitori, de aceea vor fi supuse unei analize foarte atente. Fluxul de numerar trebuie sa fie documentat foarte bine si previziunile de vanzari trebuie sa se bazeze pe informatii reale. Desi costurile sunt mai usor de previzionat decat vanzarile, ambele trebuie incluse in planul de afacere. In aceasta etapa va puteti usura semnificativ munca utilizand o aplicatie Excel pentru planuri de afaceri, un soft creat special pentru antreprenori si pentru care nu aveti nevoie de cunostinte de contabilitate extinse pentru a putea profita de avantajele lui.
8. Asigurati-va ca rezumatul executiv al planului este convingator
Fara indoiala rezumatul executiv este cea mai importanta piesa a planului de afacere, pentru ca majoritatea celor care vor citi planul vor incepe cu acesta pentru a vedea punctele cheie ale afacerii. Rezumatul executiv are rolul de a-l convinge pe cititor ca afacerea este interesanta si reprezinta o oportunitate.
Rezumatul executiv trebuie sa rezume ideea centrala a afacerii, sa descrie unicitatea afacerii si beneficiile oferite de produsul/serviciul livrat si sa prezinte punctele cheie ale afacerii in asa fel incat cititorul sa fie motivat sa parcurga intregul document.
Desi este prezentat la inceputul planului de afacere, rezumatul executiv trebuie scris dupa ce ati terminat planul, pentru ca acesta include informatii prezentate pe tot parcursul planului.
9. Cautati o a doua opinie din partea unui consultant in afaceri
O data ce ati facut o schita a planului de afacere apelati la un consultant independent care sa il citeasca cu un ochi critic si sa vina cu propuneri de imbunatatire/modificare. Pentru aceasta activitate puteti apela la un contabil sau la un consultant in afaceri care a mai realizat planuri de afaceri, de preferinta in acelasi domeniu in care urmeaza sa activati si dumneavostra. O astfel de analiza din partea unei persoane care nu este direct implicata in proiect poate ridica multe aspecte la care nu v-ati gandit sau pe care nu le-ati detaliat de ajuns.
Mai multe informatii cu privire la angajarea unui consultant pentru realizarea unui plan de afacere gasiti AICI.
10. Utilizati planul de afacere
Un plan de afacere este in primul rand un instrument menit sa va ghideze strategia si dezvoltarea afacerii si sa va ajute sa evaluati performantele obtinute. Trebuie sa contina obiective specifice, termene limita si o distribuire clara a responsabilitatilor pentru a va asigura ca afacerea este focusata pe atingerea scopului stabilit. Un alt aspect important se refera la faptul ca planul trebuie revizuit si actualizat periodic in functie de modificarile aparute, fie in piata fie in structura companiei.
Chiar si cel mai bine scris plan de afacere va fi inutil daca nu este pus in practica, de aceea este extrem de important sa il utilizati ca pe un instrument de planificare a afacerii si nu doar ca pe un document care va poate asigura finantare.
Pe final! Apelati la un specialist care să se ocupe de redactarea planului de afaceri, în timp ce dumneavoastra vă ocupați de restul aspectelor de gestionare a afacerii!
P.S. Nu uita să te abonezi la www.businessmarket.md aici: https://www.facebook.com/businesmarketmd/
Expertul afacerilor tale!