Care sunt motivele și condițiile pentru lansarea unei afaceri? Și, dacă este atât de complicat să inițiezi și să gestionezi o afacere, de ce totuși zilnic în toată lumea se deschid o mulțime de întreprinderi?

Team working in big loft office. Laptop typing and new project discussing.
Persoanele care înțeleg potențialul unei afaceri personale, cunosc răspunsul la întrebările expuse mai sus, de aceea, indiferent de greutățile pe care le pot întâlni, merg înainte spre atingerea obiectivelor propuse. Unul dintre motivele inițierii unei afaceri este dorința antreprenorului de a a-și dezvolta o afacere profitabilă în domeniul pe care și l-a ales.

Pentru a avea un start bun în afaceri, fiecare antreprenor ar trebui să analizeze care sunt motivele inițierii afacerii sale și dacă acestea sunt sau nu întemeiate, apoi în baza unei idei de afaceri să întocmească un plan de afaceri, să-și deschidă o întreprindere și să activeze conform principiilor și concepțiilor sale.

De răspunsul la întrebarea „Pentru ce am nevoie de o afacere?” depinde viitorul și succesul acesteia. Analizând eșecul mai multor antreprenori, s-a ajuns la concluzia că totuși răspunsul la această întrebare contează enorm de mult pentru inițierea și gestionarea cu succes a unei afaceri.

După părerea d-voastră, ce succes îl așteaptă pe antreprenorul care a hotărât să-și deschidă o afacere doar pentru că un cunoscut sau prieten de-al său l-a convins, oferindu-i multe argumente, precum că fiecare om ar trebui să dețină o afacere personală, în caz contrar el nu este împlinit personal, nu are suficienți bani pentru a-și satisface necesitățile și tot așa mai departe? Eu aș zice că are șanse minime de reușită în mediul de afaceri.

Sfatul meu este următorul: mai întâi de toate analizați-vă gândurile și clarificați-vă cu propria persoană, gândiți-vă bine dacă aveți nevoie cu-adevărat să inițiați o afacere și la ce bun să faceți acest lucru? Dacă aveți scopuri concrete și mărețe, atunci se merită să continuați în această direcție, în caz contrar, dacă doriți să deschideți o afacere doar pur și simplu pentru că v-a venit o idee, însă nu aveți obiective exacte pe care ați dori să le atingeți, mai bine nu, nu e cazul să lansați o afacere, cel puțin în acest moment.

Și dacă vorbim despre scopuri — acestea de asemenea pot fi diferite. Spre exemplu cineva dorește să-și deschidă o afacere pentru a demonstra cuiva ceva, pentru a fi propriul șef, pentru a nu merge la muncă zilnic și la o anumită oră, pentru auto-realizare, pentru a avea posibilități mai mari de oferi ajutoare, donații persoanelor care au nevoie de acestea, pe când altcineva poate avea cu totul alte obiective, cum ar fi: să-și procure o insulă sau să facă o călătorie în cosmos. Scopurile pot fi dintre cele mai diverse, de aceea și succesul este diferit pentru toți.

De fapt scopurile pe care le avem influențează nu doar inițierea unei afaceri, dar și dezvoltarea acesteia. Sunt situații când antreprenorul deschide o afacere, obține rezultate bune, are un oarecare profit, dar să-l mărească nu-i reușește nicidecum. În continuare, pentru a progresa, e nevoie de alte scopuri, pentru a păși alte trepte ale succesului. Cred că aici ne vin în ajutor dorințele și visele pe care le are fiecare dintre noi. Mă refer la visele care poate în trecut păreau irealizabile, însă acum, fiind deja la un alt nivel, prin multă muncă ar putea deveni realitate.

Și dacă vorbim despre scopuri și vise, aici iarăși apar mai multe nuanțe. Un antreprenor va obține succes doar atunci când răspunsul la întrebarea „De ce am nevoie de o afacere?” va fi atingerea acelor scopuri și vise care sunt foarte, foarte importante pentru el, care vor schimba viața lui în mai bine, acesta fiind împlinit atât sufletește, cât și material, iar în cazul când nu va ajunge la obiectivele propuse, acest lucru să-l afecteze cu-adevărat. Doar în acest caz, prin multă perseverență, întreprinzătorul ar ajunge să dețină o afacere prosperă.

În imaginea de mai jos, aș vrea să vă prezint factorii care îl influențează și îl motivează pe antreprenor să lanseze o afacere și s-o administreze cu succes.

Factorii ce influențează asupra deciziei de a iniția propria afacere

Cred că fiecare persoană cel puțin o dată în viață s-a gândit la ideea de a avea o afacere proprie, desigur în domeniul care îi place. Doar că un simplu gând sau o idee nu va rezolva nimic, e nevoie de asumarea unor riscuri și de acțiuni în direcția respectivă. Multora le este frică de responsabilitate și risc, de aceea preferă să meargă zilnic la locul de muncă, care este deja stabil, să primească același salariu și să se mulțumească cu ceea ce are. Pe de altă parte, mai sunt și alte persoane, pe care nu le aranjează condițiile în care muncesc, recompensa financiară pe care o primesc și șeful pe care îl au. Iată din acest motive, hotărăsc să deschidă o afacere proprie, chiar dacă sunt conștienți că au foarte mult de muncit.

Principalii factori care influențează decizia de a deschide o afacere sunt șomajul, neplăceri la locul precedent de muncă, conflicte cu șeful, lipsa unui echilibru emoțional, necesități mai mari decât vă permite salariul, dorința de auto-realizare etc. Anume acești factori îl determină pe antreprenor să ia unele decizii radicale de a-și schimba viața, de a iniția o afacere și de a avea alte scopuri decât a avut.

S-a demonstrat faptul că analizând motivele pentru care un întreprinzător ia decizia de a intra în mediul de afaceri, e posibil în cele mai multe cazuri de previzionat viitorul afacerii respective. În continuare vă explic și cum este posibil acest lucru? Spre exemplu, atunci când o persoană tinde spre independență financiară, dezvoltare personală, auto-realizare, și are dorința fermă de a ajuta oamenii din jur prin intermediul afacerii sale — putem afirma că acest antreprenor are șanse mari de reușită. Acest lucru se datorează faptului că în cazul respectiv factorii de motivare se combină cu factorii de impunere și creează o energie dublă și o dorință de succes mult mai mare decât în cazul acelor antreprenori care nu au alte scopuri decât a câștiga bani.

Este demonstrat că circa o treime din antreprenori, deschid o afacere personală având o experiență în acest domeniu. O parte dintre antreprenorii începători, circa 7-10% au la baza lansării întreprinderii o idee de afaceri concepută de ei, 4% copiază ideile altor antreprenori, pe când 6% deschid o afacere pornind de la un hobby. De asemenea, circa 4% dintre antreprenori aleg să-și desfășoare o activitate în domeniul în care găsesc o nișă liberă pe piață.

Dacă vorbim despre vârsta optimă pentru lansarea unei afaceri, atunci am putea spune că nu există o vârstă exactă la care și-a putea deschide o afacere oricine dorește. Acest lucru ne vorbește despre influența factorilor, care în mare parte determină perioada în care ar putea un antreprenor să-și inițieze o afacere. Există 3 categorii de factori care influențează asupra vârstei în care o persoană se lansează în afaceri:

  • Influența vârstei, a educației, și nu în ultimul rând a experienței de muncă asupra spiritului antreprenorial al întreprinzătorului;
  • Detaliile ce țin de organizarea afacerii referitor la amplasarea întreprinderii, experiența de muncă în poziții similare, abilitățile de lider și alte competențe necesare pentru domeniul de activitate ales;
  • Factorii mediului antreprenorial, cum ar fi economia, concurența, sursele de finanțare, partenerii și personalul de suport, asistența consultativă etc.

Pentru ca afacerea lansată să aibă succes pe termen lung, e nevoie ca antreprenorul să posede anumite calități și aptitudini profesionale, să aleagă o idee de afaceri care i se pare mai promițătoare conform analizei și calculelor, să studieze piața, să-și cunoască concurenții, să găsească resursele financiare necesare și să producă bunuri calitative sau să presteze servicii la un nivel cât mai înalt.

Schema de lansare a unei afaceri
Schema de lansare a unei afaceri

Orice antreprenor trebuie să parcurgă mai multe etape atunci când dorește să dezvolte o afacere, iar mai concret:

  • să ia decizia de a intra în mediul de afaceri;
  • să-și aleagă genul de activitate care îi este mai apropiat după experiență sau hobby, iar apoi să aleagă care vor fi bunurile pe care le va produce sau serviciile pe care le va presta întreprinderea sa;
  • să determine modalitatea de organizare a afacerii, să aleagă statutul organizatorico-juridic al întreprinderii, să analizeze piața și având toate resursele la îndemână, să-și inițieze afacerea pe care a ales-o;

Riscurile de a începe o afacere personală sunt destul de mari și pentru a depăși multe stări de nesiguranță, e nevoie de entuziasm și o dorință cât mai puternică de a dezvolta în timp o afacere prosperă. Foarte mulți își doresc să aibă o întreprindere, să câștige mai mult decât un simplu salariat, dar înainte de aceasta, e nevoie de cunoscut și condițiile care trebuie respectate atunci când se ia decizia lansării unei afaceri.

Prima etapă constă în determinarea obiectivelor afacerii. Pentru a le stabili, e nevoie ca viitorul antreprenor să răspundă la următoarele întrebări: 

  • Ce aș vrea să primesc de la activitatea pe care o voi desfășura?
  • Ce rezultate îmi doresc să obțin și în cât timp?
  • Care este genul de activitate pe care îl aleg sau cu ce produse/servicii voi încerca să cuceresc piața?
  • Care va fi cererea pentru produsele/serviciile respective?
  • Ce profit aș putea obține dacă dezvolt o astfel de afacere?

A doua etapă constă în găsirea răspunsurilor pentru întrebările de mai jos:

  • Ce posibilități personale am pentru a deschide această afacere? Ce acțiuni aș putea întreprinde de sine stătător pentru a iniția afacerea pe care o doresc?
  • Care sunt resursele de care aș avea nevoie pentru deschiderea afacerii și producerea primelor loturi de produse și mărimea acestora? Aceeași întrebare e obligatoriu să și-o adreseze antreprenorul și în ceea ce privește prestarea serviciilor.
  • Ce acțiuni vor trebui întreprinse în faza inițială de lansare a afacerii?
  • Corespund oare ele posibilităților de piață (cererii)?

Etapa a treia constă în raportarea posibilităților la beneficiile posibile rezultate din afacerea respectivă. Se analizează propria experiență a antreprenorului, cunoștințele pe care le deține, calificarea, aptitudinile și calitățile personale ale acestuia. De asemenea, se vor analiza punctele forte și slabe ale întreprinzătorului, pentru a preciza la ce detalii mai are acesta de muncit, pentru a reuși în afaceri. În final, toate obiectivele urmează să fie raportate la posibilitățile pieței, la profitul preconizat și la scopurile stabilite pe termen lung.

  • Alegerea produselor care vor fi fabricate sau a serviciilor care vor fi prestate înseamnă:
    • Analiza experienței personale, a calificării deținute și a aptitudinilor personale ale antreprenorului. De asemenea, se vor studia tendințele businessului în domeniul ales de antreprenor și se va cerceta competitivitatea viitoarei întreprinderi pe piață.
    • Existența resurselor necesare pentru inițierea afacerii.
    • Analiza viitoarei întreprinderii prin metoda SWOT.
  • Alegerea unei modalității de organizare a afacerii dintre cele trei expuse mai jos:
    • Crearea unei întreprinderi noi.
    • Cumpărarea unei întreprinderi.
    • Cumpărarea unei francize.

Nu vă mirați că nu obțineți profit atunci când v-ați stabilit ca scopuri principale să nu mergeți la muncă zi de zi, să fiți propriul șef sau pentru auto-realizare — obținerea profitului nu a fost inclusă în lista d-voastră cu obiective, de aceea nici nu prea aveți la ce spera. Analizați situația, modificați scopurile în direcția pe care o doriți și cu siguranță peste ceva timp, veți ajunge să obțineți și un profit bunicel.

Atunci când timp de un an de zile nu reușiți nicidecum să vă majorați profitul și sunteți indignați de acest lucru, întrebați-vă: ”La ce bun îmi trebuie un profit mai mare? Oare valorează atât de mult pentru mine lucrurile pe care le voi cumpăra cu banii suplimentari? Doar când veți răspunde la aceste întrebări, se va clarifica situația respectivă.

 

P.S. Nu uita să te abonezi la www.businessmarket.md aici:  https://www.facebook.com/businesmarketmd/

Expertul afacerilor tale!